News & Updates

Winkelduurzamer.nl laat zien wat je níet ziet

winkel duurzamer

Door Flip van Dyke

“Duurzaam” is overal. Op verpakkingen, in commercials, in je Instagram-feed. Maar hoe vaak is het echt? En wie kijkt er nog achter het label? Die vraag hield me al langer bezig en ben daarom winkelduurzamer.nl gestart. Een website die niet probeert te verkopen, maar te ontmaskeren. En die ons leert kijken voorbij het groene marketingpraatje.


Een eerlijke gids voor wie écht goed wil doen

Winkelduurzamer.nl is gebouwd rondom één centrale vraag:
Hoe duurzaam is een product werkelijk?

De site combineert scherpe analyses met praktische aanbevelingen. Geen overdreven idealisme, maar heldere info over wat je als consument wel én niet moet geloven. Er worden producten besproken, merken ontleed, en achter-de-schermen-verhalen blootgelegd. Van CO₂-voetafdrukken tot arbeidsomstandigheden.


Onderzoek naar de achterkant van producten

Wat je als bezoeker krijgt, is meer dan een lijstje “goede merken”.
Je krijgt uitleg over:

  • Wat er achter ogenschijnlijk duurzame producten zit
  • Waarom sommige “groene” keuzes toch niet kloppen
  • Hoe je bedrijven kunt herkennen die aan greenwashing doen
  • En welke merken wél serieus werk maken van verandering

De toon is persoonlijk en scherp. Niet belerend, maar ook niet voorzichtig. En dat past bij het doel: consumenten wapenen met kennis, zodat duurzaam winkelen geen goedbedoeld gokken meer is.


Waarom het nodig is

We leven in een tijd waarin iedereen wel duurzaam wil zijn en waar bedrijven daar slim op inspelen.
Biologisch afbreekbaar plastic dat niet afbreekt. Gerecycled textiel dat voor 95% nieuw is. “Groene energie” die uit kolen blijkt te komen.

Winkelduurzamer.nl neemt dat soort claims serieus onder de loep. En dat is essentieel. Want pas als we weten wat er echt speelt, kunnen we betere keuzes maken. Niet perfect, maar wel bewust.


Een project met potentie

Winkelduurzamer.nl is jong, maar veelbelovend. Het is precies het soort initiatief dat ik graag in de spotlight zet. Omdat het niet gaat over meer kopen, maar over beter kopen.

En daar begint alles mee.

You might be interested in …

Hello world!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Need more info about our classes?

Get in touch today